Powrót do Realizowane programy

Program wychowawczo-profilaktyczny

 

„Nikt nie rodzi się po raz drugi przedszkolakiem.
To, czego nie zrobimy dla dzieci, dla wychowania przedszkolnego, nie zrobimy już nigdy .
Stymulowanie rozwoju dziecka
jest łatwiejsze od liczenia późniejszych wad.”

doc. dr Maria Kielar

Cel główny programu:

  • Stwarzanie bezpiecznych i higienicznych warunków do pełnego rozwoju każdego dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem oraz możliwościami twórczymi i intelektualnymi w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym, a także przeciwdziałanie wszelkim okolicznościom, które mogłyby ten proces zakłócić.

Cele szczegółowe programu:

  • Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków
  • Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju
  • Kształtowanie postaw i umiejętności prospołecznych
  • Kształtowanie zachowań prozdrowotnych w szczególności umiejętności spędzania wolnego czasu, przestrzeganie zasad higieny i zdrowego odżywiania się
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
  • Zapewnienie dzieciom bezpiecznego i wszechstronnego rozwoju z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości
  • Uświadamianie dzieciom czyhających zagrożeń, wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo
  • Kształtowanie umiejętności skutecznego radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia
  • Kształtowanie postaw zgodnych z normami społecznymi
  • Organizowanie zespołowej pracy nauczycieli – doskonalenie stosowanych metod i form współpracy
  • Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
  • Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne
  • Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych i zajęć organizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkola
  • Nabywanie umiejętności radzenia sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, zajęciach wychowawczo – dydaktycznych
  • Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny, rozwijanie empatii
  • Wprowadzania dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm
  • Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty – małej i wielkiej ojczyzny oraz tożsamości narodowej i regionalnej
  • Eliminowanie zachowań niepożądanych
  • Zapoznawanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów
  • Rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania
  • Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła
  • Stwarzanie warunków do odkrywania siebie i innych poprzez własne doświadczenia
  • Rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny
  • Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego “Ja”
  • Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi i przyrody