Powrót do Realizowane programy

Program Adaptacyjny

         “Z uśmiechem do przedszkola”

gif001

 

 

 

“Z odrobiną sukcesu, zachęty i zaufania,

w środowisku sprzyjającym pracy,

dziecko może dotrzeć do krańców świata”

                                                                                       C. Freinet

Cele główne ukierunkowane  na dziec:

  • Zaspokajanie podstawowej potrzeby psychicznej dzieci – poczucia bezpieczeństwa.

  • Pokonanie przez dzieci barier i stresów związanych z koniecznością przebywania w nowym otoczeniu i rozłąki z rodziną.

  • Motywowanie dzieci do podejmowania działań i zachowań sprzyjających integrowaniu się z przedszkolem.

  • Wspomaganie dzieci w budowaniu pozytywnego obrazu siebie.

  • Nabywanie przez dzieci umiejętności dostosowywanych do swoich możliwości rozwojowych

  • Zmniejszenie napięć emocjonalnych w pierwszych kontaktach z przedszkolem.

  • Zmniejszenie lęku przed rozstaniem z rodzicami.

  • Nabywanie przez dziecko poczucia własnej wartości

  • Wzmocnienie więzi emocjonalnej między dziećmi, zadbanie o odczuwanie akceptacji i uznania wśród grupy rówieśniczej poprzez stwarzanie możliwości do nawiązywania bliskich i serdecznych kontaktów  z rówieśnikami  i personelem przedszkola’

  • Wyrabianie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej przez wytworzenie pogodnej i miłej atmosfery opartej na akceptacji , bezpieczeństwie i zaufaniu.

  • Poznanie personelu i otocznia przedszkola.

Cele główne ukierunkowanie na rodziców:

  • Obniżanie lęku rodziców związanego z oddaniem dziecka do przedszkola poprzez zabawy integracyjne z rodzicami, rozmowy indywidualne, zebrania grupowe.

  • Umożliwienie rodzicom  uczestnictwa w codziennym życiu przedszkola.

  • Uświadomienie rodzicom znaczenia aspektu pozytywnego stosunku  emocjonalnego dziecka do nowego środowiska.

  • Wspieranie rodziców w działaniach zapobiegających trudnościom w procesie adaptacyjnym.

  • Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel – dziecko, nauczyciel – rodzic

  • Integracja rodziców z przedszkolem w celu ułatwienia lepszej współpracy.

  • Poznanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola.

  • Zapoznanie rodziców z pracownikami przedszkola, jego organizacja pracy, ramowym rozkładem dnia, pomieszczeniami przedszkola.

Cele główne ukierunkowane na nauczyciela:

  • Zapoznanie się nauczycielek z literaturą psychologiczno – pedagogiczną dotyczącą problemów przystosowawczych małego dziecka.

  • Współdziałanie nauczycieli i rodziców w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

  • Organizowanie przez nauczycieli spotkań dla rodziców i dzieci na terenie przedszkola.

  • Zdobycie wiedzy na temat potrzeb trzylatka (szkolenia, warsztaty literatura).