„Nikt nie rodzi się po raz drugi przedszkolakiem.
To, czego nie zrobimy dla dzieci, dla wychowania przedszkolnego, nie zrobimy już nigdy .
Stymulowanie rozwoju dziecka
jest łatwiejsze od liczenia późniejszych wad.”
doc. dr Maria Kielar
Cel główny programu:
- Stwarzanie bezpiecznych i higienicznych warunków do pełnego rozwoju każdego dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem oraz możliwościami twórczymi i intelektualnymi w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym, a także przeciwdziałanie wszelkim okolicznościom, które mogłyby ten proces zakłócić.
Cele szczegółowe programu:
- Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków
- Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju
- Kształtowanie postaw i umiejętności prospołecznych
- Kształtowanie zachowań prozdrowotnych w szczególności umiejętności spędzania wolnego czasu, przestrzeganie zasad higieny i zdrowego odżywiania się
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
- Zapewnienie dzieciom bezpiecznego i wszechstronnego rozwoju z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości
- Uświadamianie dzieciom czyhających zagrożeń, wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo
- Kształtowanie umiejętności skutecznego radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia
- Kształtowanie postaw zgodnych z normami społecznymi
- Organizowanie zespołowej pracy nauczycieli – doskonalenie stosowanych metod i form współpracy
- Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
- Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne
- Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych i zajęć organizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkola
- Nabywanie umiejętności radzenia sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, zajęciach wychowawczo – dydaktycznych
- Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny, rozwijanie empatii
- Wprowadzania dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm
- Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty – małej i wielkiej ojczyzny oraz tożsamości narodowej i regionalnej
- Eliminowanie zachowań niepożądanych
- Zapoznawanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów
- Rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła
- Stwarzanie warunków do odkrywania siebie i innych poprzez własne doświadczenia
- Rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny
- Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego “Ja”
- Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi i przyrody