“Z uśmiechem do przedszkola”
“Z odrobiną sukcesu, zachęty i zaufania,
w środowisku sprzyjającym pracy,
dziecko może dotrzeć do krańców świata”
C. Freinet
Cele główne ukierunkowane na dziec:
-
Zaspokajanie podstawowej potrzeby psychicznej dzieci – poczucia bezpieczeństwa.
-
Pokonanie przez dzieci barier i stresów związanych z koniecznością przebywania w nowym otoczeniu i rozłąki z rodziną.
-
Motywowanie dzieci do podejmowania działań i zachowań sprzyjających integrowaniu się z przedszkolem.
-
Wspomaganie dzieci w budowaniu pozytywnego obrazu siebie.
-
Nabywanie przez dzieci umiejętności dostosowywanych do swoich możliwości rozwojowych
-
Zmniejszenie napięć emocjonalnych w pierwszych kontaktach z przedszkolem.
-
Zmniejszenie lęku przed rozstaniem z rodzicami.
-
Nabywanie przez dziecko poczucia własnej wartości
-
Wzmocnienie więzi emocjonalnej między dziećmi, zadbanie o odczuwanie akceptacji i uznania wśród grupy rówieśniczej poprzez stwarzanie możliwości do nawiązywania bliskich i serdecznych kontaktów z rówieśnikami i personelem przedszkola’
-
Wyrabianie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej przez wytworzenie pogodnej i miłej atmosfery opartej na akceptacji , bezpieczeństwie i zaufaniu.
-
Poznanie personelu i otocznia przedszkola.
Cele główne ukierunkowanie na rodziców:
-
Obniżanie lęku rodziców związanego z oddaniem dziecka do przedszkola poprzez zabawy integracyjne z rodzicami, rozmowy indywidualne, zebrania grupowe.
-
Umożliwienie rodzicom uczestnictwa w codziennym życiu przedszkola.
-
Uświadomienie rodzicom znaczenia aspektu pozytywnego stosunku emocjonalnego dziecka do nowego środowiska.
-
Wspieranie rodziców w działaniach zapobiegających trudnościom w procesie adaptacyjnym.
-
Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel – dziecko, nauczyciel – rodzic
-
Integracja rodziców z przedszkolem w celu ułatwienia lepszej współpracy.
-
Poznanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola.
-
Zapoznanie rodziców z pracownikami przedszkola, jego organizacja pracy, ramowym rozkładem dnia, pomieszczeniami przedszkola.
Cele główne ukierunkowane na nauczyciela:
-
Zapoznanie się nauczycielek z literaturą psychologiczno – pedagogiczną dotyczącą problemów przystosowawczych małego dziecka.
-
Współdziałanie nauczycieli i rodziców w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
-
Organizowanie przez nauczycieli spotkań dla rodziców i dzieci na terenie przedszkola.
-
Zdobycie wiedzy na temat potrzeb trzylatka (szkolenia, warsztaty literatura).